Elements Group - Limited Edition Box

Vores tur til Grønland

Julemandens postkasse!

Åh, tiden flyver jo af sted. Jeg har ville skrive om vores tur til Grønland, siden vi var der i januar måned og nu siger kalenderen september. Ja, oktober om et par dage. Hvor bliver tiden af? Turen var jo helt særlig, da det var min mors 60 års fødseldagsgave. Min mor har længe ønsket at komme derop, og det ønske blev så indfriet i januar, hvor vi var fem dage i Kangerlussuaq (jep, vi kan nu begge udtale det, efter at have hørt det tilpas mange gange deroppe). Jeg har skrevet lidt om vores tur, men det var mere ift. vejret på Grønland og den rette beklædning.

Først vil jeg sige, at vi desværre ikke var tilfredse med det rejseselskab, som vi rejste med. Der var en masse, der ikke var som det skulle være – og der var ikke rigtig nogen hjælp at hente. Jeg vil ikke gå nærmere i detaljer, da det hele så bliver så negativt, men jeg synes, at I skal finde et andet selskab end Greenland Travel, hvis I kan. Og jeg udbyder gerne, hvis I smider en kommentar 🙂

Lufthavnen og landingsbanen

Dag 1
Vi fløj fra København til Kangerlussuaq, som tager ca. 4,5 time. Vi blev næsten blæst bagover af KULDE, da vi trådte ud af flyet. Det var iskoldt. Luften var så frisk og kold, at det faktisk var decideret problematisk at trække vejret det første stykke tid, men – tro det eller ej – man vender sig til det. Altså, vi snakker jo ca. minus 20-30 grader, mens vi var der. Bare så I lige er med på HVOR koldt, det var. Vi skulle bo på vandrehjemmet Old Camp, som egentlig er hyggeligt nok, men MEGET primitivt, meget gammelt, meget slidt og meget lydt. Men nu kom vi jo ikke for at opleve luksus eller lignende, vi kom for den fantastisk natur – og den var lige uden for vores vindue.

Vi kørte en lille tur i området, hvor vi – igen – fik mærket kulden og set sne, is og frost i lange baner. Det hele er jo meget ens, når alt er hvidt. Vi så sgu en sneræv, og det er ikke hver dag, at man ser sådan en fik vi af vide.

Sådan så der ud, da vi landende kl. 12. Solen er ikke fremme i mange timer på denne tid af året.

Den røde bygning til højre i billedet er vandrehjemmet

Dag 2
På anden dagen skulle vi på hundeslædetur, og det var uden tvivl turens største, vildeste og mest unikke oplevelse. Det var en to-timers hundeslædetur, hvor vi blev iklædt vaskeægte sælskindstøj – bare det i sig selv, var jo en oplevelse. Vi kørte med Johanne, som boede et andet sted på Grønland med sine hunde, men kom til Kangerlussuaq i turistsæsonen, hvor hun så kørte hundeslæde. Hun var et virkelig rart menneske, og var en stor del af vores gode oplevelse.

Vi kørte ud på isen, holdte en pause, og kørte så retur igen. Turen derud og stoppet var egentlig fint nok rent temperaturmæssigt. Men på vejen tilbage, der troede jeg, at jeg skulle dø af kulden. Vinden var direkte i skærmen, og selvom vi ikke kørte super hurtigt, så var det hurtigt nok til, at det føltes som om, at man fik forfrysninger – på trods af flere lag uld, sælskinstøjet, kæmpe støvler, hue, vanter, luffer, halstørklæde osv. osv. Men det var det hele værd, og jeg vil så gerne prøve det igen.

Om aftenen kørte vi op for at se nordlys, selvom guiderne egentlig på forhånd havde sagt, at der ikke var mulighed for det – såååå ret meget spild af tid, og det havde klart været bedre at gøre en anden dag. Alle var meget trætte ovenpå hundeslædeturen, og det var lidt op ad bakke, at skulle bruge flere timer på noget nyttesløst. Vi rendte rundt og frøs af helvede til, indtil vi kørte videre til et museum, hørte mere om nordlys og fik os den vildeste, stærke irish coffee nogensinde. Der var mere alkohol end noget andet i dén 😉

Dag 3
På tredje dagen gik turen i bus ud gennem det smukke landskab (som godt nok bare var hvidt, men helt fantastisk alligevel) med guide til Russel Gletscher. Her så vi masser af rensdyr, men desværre ingen moskusokser. Det var noget af en bumpy ride, men ja, utrolig smukt og helt anderledes. Vi skulle gå et stykke fra bussen for at komme til Russel Gletscher, og der var én af os, der ikke havde fået tisset hjemmefra. Jeg nævner ingen navne, men én af os fik næsten frosset de nedre regioner af, da vedkommende sakkede bagud fra resten af os – undskyld, jeg mener resten af gruppen – for at lade vandet. Et par grin (og billeder) senere, ankom vi til Russel Gletscher, et stykke helt fantastisk natur, som slet ikke kan retfærdiggøres på billeder.

På vejen hjem hoppede vi af ved byen, som består af et lille (ekstremt dyrt) supermarked, lufthavnen, tre-fire butikker og et hotel. Alt er meget dyrt på Grønland, I kan lige se et par eksempler fra supermarkedet nedenfor. Og ja, det er danske priser, i ganske almindelige danske kroner. Vi gik ind forbi lufthavnen cafeterie, og dét kan altså ikke anbefales for meget. Det var rigtig godt, med lokale såvel som “danske” retter på menukortet til overkommelige priser. Og ved I hvad jeg fik? Jeg fik en burger, hvor bøffen var lavet af moskusokse. Jep. Og det smagte virkelig lækkert, meget mere saftigt og mørkt end almindeligt hakket oksekød. Jeannemor fik et halvt kilo (no shit) nyfangede rejer, og vi har aldrig smagt så friske og gode rejser før.

Vi gik hjem derfra, og det var så pisse hamrende koldt. Jeannemor valgte selvfølgelig at falde, men heldigvis gik det ikke så galt, som det kunne være gået, taget i betragtning at det var ren is, hun valgte at komme i karambolage med. Vejen vi gik på (som var ren is), var ikke lyst op, men blandingen af fuldmånen og det hvide landskab gjorde, at det intet problem var at se i mørket. Vi fik faktisk set en liiiiiille, mikro smule nordlys. Det var meget lidt og meget kort. Men det var der altså! Vi kom helskindet hjem – lettere forfrosne -, selvom vi tvivlede meget på det et stykke af vejen.

Dag 4
På fjerde dagen stod vi op til noget, der – overraskende nok – åbenbart et ret usædvanligt i Kangerlussuaq. Nemlig snevejr. Eller rettere snestorm. Alligevel ville guiden køre ud mod dagens destination, det vi havde set aller mest frem til, indlandsisen. Egentlig var det et lost call fra start af, da det var meget tydeligt på guiden, at vi ikke ville komme hele vejen. Vi endte derfor med at spilde 5 timer i en bus, på at køre halvdelen af den samme tur, som vi kørte dagen før (der tog det så bare kun 1/4 af tiden), uden noget særlig mad, med for lidt at drikke og i en bus hvor varme/-kuldesystemet ikke fungerede ordenligt. SÅ dumt, og rigtig ærgerligt at slutte turen af på den måde.

Jeannemors jakke gik selvfølgelig i stykker fra morgenstunden, men hun fik – efter længere tids “kamp” med vandrehjemmets personale og guiderne – lov til at låne en anden jakke. Den var liiiidt stor 😉

Sådan så der ud om morgenen – det er ikke om aftenen, selvom det ligner det. Billeder under er fra vores mislykkede bustur ude i snevejret.

Nå, men ikke mere om den mislykkede tur. Vi stod igen af ved byen, men “alle” butikkerne var allerede lukket, så der var ikke meget at lave. Vi tog derfor forbi cafeteriet igen, og denne gang fik jeg en lækker omgang bolognese – igen, med moskusokse – i stedet for almindelige oksekød. Turen gik derefter mod vandrehjemmet. Denne gang tog vi dog den lokale bus, der kører en gang i timen, da vi simpelthen var for kolde og for trætte til at kunne overskue gåturen på 35-45 minutter.

Dag 5
På femte dagen gik turen hjem mod København, ret tidligt, så vi nåede ikke så meget. Eller jo, Jeannemor impulsindkøbte lige den FEDESTE Canada Goose jakke en times tid inden afgang. Ja, hvis vi ikke havde spildt tiden dagen før, kunne vi jo have udforsket byen og de få butikker lidt mere, men det blev kun lige ganske hurtigt inden afgang.

Om jeg kan anbefale Grønland? Ja. Om jeg skal tilbage? Også ja.

Nu får I en ordenlig omgang billeder. Det er simpelthen så svært at vælge, men jeg fik begrænset mig til små 40 stykker 😉

Det her må være verdens mindste lufthavn. Det her er check-in. That’s it. For real.

Farveeeeeeeel Grønland. Se lige den lækre Canada Goose jakke!!