Mælkesyrebakterier på ferien

En god start på dagen

Reklame i samarbejde med LactoCare (kan købes på apoteket)

Vi ved jo alle sammen, at en god start på dagen er lig med en god morgenmad. Men hvad er en god morgenmad? Nogle vil nok synes, at et rundstykke med Nutella er en god morgenmad, men jeg er sikker på, at din krop er af en anden overbevisning. For mig, og for min krop, består en god morgenmad af mælkesyrebakterier, fibre og proteiner.

Fibre findes der to slags af hhv. de opløselige og de uopløselige fibre, og de har forskellige virkninger på vores tarme. Det er vigtigt, at vi får begge slags fibre, da de har forskellige funktioner – og arbejder godt sammen. Vores fordøjelse skal gerne være optimal fra morgenstunden, og derfor er det en god idé, at få fibre indenbors med morgenmaden.

De opløselige fibre danner en gele, når det kommer i kontakt med vand og kan binde op til 15 gange deres egen vægt heri. Vandbindingen gør maden mere fyldig, hvilket resulterer i en længere fordøjelseshastighed. Fordelen herved er, at mæthedsfornemmelsen varer længere. Derudover har kroppen større mulighed for at optage mineraler, vitaminer og andre næringsstoffer fra maden, da den er længere tid i kroppen. De opløselige fibre findes primært i frisk, tørret frugt, gulerødder, havre, byg, rug, rugbrød og bønner.

De uopløselige fibre kan ikke opløses i vand, men suger alligevel en del vand til sig. De uopløselige fibre er med til at øge hastigheden på fordøjelsen, hvilket sikrer dig en bedre og mere velfungerende fordøjelse samt modvirker forstoppelse. Ulempen ved dette er, at mæthedsfornemmelsen ikke varer lige så længe. Du finder blandt andet de uopløselige fibre i hvedeklid, grahamsmel, hvedeprodukter og upolerede ris.

Proteiner kender vi efterhånden godt til. Det fås gennem et utal af fødevarer, og er med til at give mæthedsfornemmelse, hvorfor det er godt at starte dagen ud med.

Mælkesyrebakterier kan I læse meget mere om her på bloggen, hvis I søger på Lactocare. Det er godt for vores tarme, vores fordøjelse og endda også vores immunforsvar. Derfor kan vi lige så godt starte morgenen bedst muligt ud, og få nogle mælkesyrebakterier i skrutten! Mælkesyrebakterier fås bl.a. gennem kefir og fermenterede fødevarer, men er ikke lige så let tilgængeligt som de to førnævnte fødevarer. Derfor er et kosttilskud værd at overveje.

LactoCare FIBER er den nemme måde, hvorpå du er sikret, at få dækket dit daglige behov for mælkesyrebakterier samt en del (10%) af dit daglige behov for kostfibre. LactoCare FIBER indeholder 3 milliarder levende mælkesyrebakterier fra 4 forskellige stammer, samt 2,5 g. let opløselige fibre. De opløselige fibre er dem, som jeg omtalte ovenfor, altså dem, som giver en længere mæthedsfornemmelse og et bedre optag af mineraler, vitaminer og andre næringsstoffer.

Nedenfor kan du se et par eksempler på nogle morgenmåltider, som alle giver dig en god start på dagen. Dog skal du være opmærksom på, at ikke alle måltider giver dig både fibre, proteiner og mælkesyrebakterier. 

Skyr med nødde- og fibertopping 

Skyr indeholder ikke nogle mælkesyrebakterier, selvom mange måske tror det. Tilgengæld er det en god kilde til protein. Du kan med fordel toppe din skyr af med nødder, frø og et brev af Lactocare FIBER – derved får du både dine fibre, dine proteiner og dine mælkesyrebakterier.

Havregrød lavet på hasselnøddemælk

Havregrød kan laves på utallige måder. Grunden til at jeg oftest laver min havregrød på hasselnødde- eller mandelmælk er, at disse varianter indeholder en lille del kostfibre. Det gør almindelig komælk ikke. Derudover indeholder havregrynene også kostfibre, hele 10 g. pr. 100 g., så du får en god omgang fibre fra morgenstunden. Du kan spise din havregrød som den er, toppe den med dine favorit toppings eller toppe den af med yderligere fibre i form af tørret frugt som f.eks. dadler og figner, og frø som f.eks. chia- og hørfrø. Herved har du også fået en del proteiner, da både havregryn og topping indeholder protein. Men du mangler dine mælkesyrebakterier! Hvis din morgenmad består af havregrød, og du ikke i løbet af dagen er sikker på, at du får nok mælkesyrebakterier, vil jeg anbefale dig at tage et tilskud med in morgenmad – f.eks. Lactocare FIBER.

Smoothie lavet på kefir

Smoothie er nemt, hurtigt og lækkert. Det kan varieres på et hav af måder, og du kan derfor nemt tilsætte fødevarer, der indeholder alle tre elementer, som giver dig en god start på dagen. Protein kan du få gennem frø og nødder – som nævnt ovenfor. Af grøntsager kan du f.eks. tilsætte brocolli eller for at få flere proteiner. Mælkesyrebakterier kan du få gennem kefir, og fibre kan du bl.a. få gennem hvedeklid, havregryn eller sesamfrø. Har du hverken fødevarer, der indeholder mælkesyrebakterier eller fibre ved hånden, kan du tilsætte et brev Lactocare FIBER. Så er du sikret en god start på dagen – og du kan endda tage den med på farten 😉

#Minemælkesyrebakterier #Lactocare

Ingen kommentarer endnu

Efterlad gerne en kommentar til indlægget

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

NÆSTE INDLÆG

Mælkesyrebakterier på ferien