Mine mælkesyrebakterier del 3

Lad nu bare vær…

Okay, nu kommer der et af de der indlæg, hvor folk enten bliver mega irriteret, føler sig mega ramt eller er mega enige. Lad mig starte ud med at sige, at alle må gøre lige det de vil. De må skrive lige det de vil. Sige lige det de vil. Men jeg må også godt synes, at det er top nederen. Og jeg må også godt skrive, at det er top nederen. Og jeg må også godt sige, at det er top nederen. Jeg håber da, at folk kan tage det hele med et smil – hvis de føler sig ramt – men igen, så må folk da også hjertens gerne blive sure over det. Det er ikke min energi, der bliver spildt på dét.

Nå, men lets get to it!

Folk der ikke skriver sponsoreret
Der er sådan en generel opfattelse af, at det er helt op til folk selv, hvorvidt de vil overholde lovgivningen. Det kan godt være, at DU ikke kan se et problem i, at du cykler på fortovet, kører over for rødt eller ikke markerer dine reklameindlæg som værende reklame. Men nu hænger det sådan sammen, at der er en lovgivning, der regulerer alle de her ting. Så det er faktisk ikke til diskusion. Bevares, jeg skal da ikke være hellig (selvom jeg nok er en af de mest lovlydige borgere, der findes), men jeg er virkelig træt af og irriteret over, at folk ikke overholder reglerne – overholder loven. Hvis du har fået penge for, eller har sagt ja til at reklamere for en trøje, så skal du fandme ikke stå og sige “Neeeej, venner. Se lige denne her lækre trøje, jeg har købt. Det var kærlighed ved første blik”. Jaja, det var kærlighed ved første blik, fordi du fik en klækkelig sum penge med i hatten eller fordi du fik den foræret. Men det synes du måske ikke, er værd at dele med folket?

Folk der skriver ikke-sponsoreret
Det her er faktisk mere irriterende. Tager et billede af min Chanel taske til Insta. Nå ja, må hellere lige skrive “ikke-sponsoreret”, bare lige så alle er med på, at jeg helt selv har købt den. STOP. Stop. Hvis du bare har styr på at informere dine læsere/følgere/venner/familie om HVORNÅR noget ER sponsoreret, så skal det hele nok gå. Så ved de nemlig, at de kan regne med, at det IKKE er sponsoreret, hvis du ikke anfører det. Bevares, jeg forklarer da også i nogle blog-indlæg, hvis jeg lyder over excited, at det altså ikke er fordi jeg har fået en pose fuld af guld for at skrive det, som jeg skriver. Men ligefrem at markere det med #ikkereklame eller skrive i overskiften “dette indlæg er ikke sponsoreret”, dér bliver jeg simpelthen så irriteret. NEJ, selvfølgelig er din bil ikke sponsoreret. Ja, du har 100 følgere på Instagram, meeeen lad os nu være realistiske her. Det er alle dem, der ser, at du skriver “ikke-sponsoreret”, så det er bare pinligt for dig. For vi griner faktisk. Eller jeg gør nogle gange. Ret tit.

Tilbudslyvere og tilbudstiere
Det her er så irriterende. Folk, der ikke vil indrømme, når noget er købt på tilbud. Gud og hver mand skal vide, at de har givet 22.000 kr. for en sprit ny Gucci taske – men hvis du spørg hvad deres (second hand) Dior taske eller deres outlet-Valentino har kostet, så skal du sgu ikke regne med at få et svar. For det er jo nemlig mega nederen, at købe ting på udsalg og spare en masse penge – i hvert fald, hvis andre finder ud af det. Herregud, 80-90% af mine designer sko og tasker er købt på tilbud eller i outlet. What is the big deal – hvordan fanden tror I ellers, at en studerende har råd til sådan noget? Jeg har jo (desværre) ikke en første født, som jeg kan sælge til en god slat penge (endnu).

Designer-snigerne
Hold nu oooooooop. Din taske, dine solbriller eller dine sko sniger sig altså ikke helt tilfældigt med på hverken dit kaffe-billede (hvorfor stiller du din kop på jorden???), “jeg-har-lige-ryddet-op”-billeder (hvorfor flyder din taske så i sofaen egentlig???) eller dit godnat-billede (hvorfor har du solbriller på, når du skal sove???). Vi ved godt, at du har fået ny taske – du postede nemlig både et billede af posen, et billede af et sneakpeak ned i posen, et billede af tasken og uendeligt mange billeder hvor du har din taske om skulderen. Vi behøves ikke at se, at se at du har den med ude at drikke cocktails. Det ved vi godt, for du har lige postet et outfit-billede, hvor du har den over skulderen.

 

11 kommentarer

  • HØRT!!!!
    Jeg er stadig ret ny “in the blogosphere” men hvor bliver jeg irreteret over skjult reklame… Ikke som sådan over for det vedkommende reklamerer FOR, for jeg skal nok finde de ting jeg vil have i det store reklameunivers, men over den måde nogen personer (gør sig til grin i mine øjne) udstiller sig selv som egentlig bare en snoppet idiot!!
    Jeg arbejder stadig på at finde relevante sponsorer til min side, for det skal jo også være relevant for mit tema i bloggen. Men jeg håber da det kommer (har altid et kort i ærmet, så mon ikke❤️

    Super godt og relevant indlæg! Også er der altid godt at tømme sit “brokk” udbindet åbne… og som jeg har sagt om nogle af mine blogindlæg, så kan jeg ikke kontrollere hvad andre bliver provokeret af…. sådan er det jo bare.. og det påvirker ikke mig at de vil brugte krudt på at være knaven over MINE holdninger. For dem kan de nemlig aædrig tahe fra mig

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Tina KH

    Du har selvfølgelig ret, der er jo de som ikke selv helt kan gennemskue, om der er tale om reklame.
    Godt du vil gøre obs. på dette:-)
    Aften hilsner.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Maria

    Folk der markerer et billede med “reklame”, men gør teksten samme farve som baggrunden, så man næsten ikke kan se teksten og dermed, at det er reklame. ?

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Thit

    Jeg synes at det er lidt komisk, hvor dobbeltmoralsk dele af dette indlæg er – Pas nu på med at kaste med sten, når du selv bord i et glas hus.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Julie Deschanel

      Hej Thit,

      Jeg har svært ved at se, hvad du mener er dobbeltmoralsk. Det ville være rart, hvis du kom med belæg for din udtalelse i stedet for bare at slynge den ud. Nuvel, du er selvfølgelig berettiget til at synes lige præcis dét du vil.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Katja

    Hahaha det var dagens grin ? jeg forstår 100 % hvad du mener og kan faktisk se mange opslag for mig når jeg læser dit indlæg ??

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Julie Deschanel

      Jeg er glad for, at du kunne li’ det ?

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Tina KH

    Åh ja det er en svær en.
    Jeg kender en del bloggere.
    I mange år var der ikke faste rammer, så kom de og nogen har svært ved at rette ind.
    Jeg opfatter lidt blogs som en ny slags “bog”, “pjece”, “reklame”, “avis” osv.
    Før i tiden fik vi inspiration fra andre slags medier, nu får vi dem i høj grad også fra blogs.
    Så en reklame i tilbudsavisen er vel ikke anderledes en reklame på bloggen.
    Nogle synes reklamer er træls, andre ikke, men faktum er at der er reklamer alle vegne rundt os, så vi skal bare lære at sortere i dem, si dem fra vi ikke er til og lade os inspirere af dem vi er til.
    Jeg synes det er et helt fint indlæg du fik skrevet, det er jo relevant.
    Ønsker dig en skøn dag:-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Julie Deschanel

      Hej Tina,

      Tak for din kommentar og dit input!

      Problemet i reklamer på blogs vs. reklamer i en tilbudsavis eller lignende er – efter min mening – at det er lettere at camouflere reklamer på blogs som personlige holdninger og tilkendegivelser. Og der synes jeg bare det er vigtigt – hvor glad man end er for tingene – at læserne bliver gjort opmærksomme på, at der kan være andre motiver bag.

      Jeg tænker, at de fleste efterhånden kan gennemskue reklamer i TV, tilbudsaviser eller busstoppesteder, men hvis dit store idol anbefaler noget på hans/hendes blog/sociale medier, kan det være svært. Jeg er med på, at man skal sortere og det kan JEG også selv – men det er desværre ikke alle, der kan det 🙁 Og de skal hjælpes på vej, hvis du spørg mig 🙂

      Rigtig god dag!

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

NÆSTE INDLÆG

Mine mælkesyrebakterier del 3